Varustechecklist triathlon-kisaan!

Niklaksen vinkit mitä mukaan kun triathlon kisa lähenee

teksti: Niklas Merikallio

Triathlon-kisaan tavaroiden pakkaaminen, kolme lajia, mitä tavaraa pitäisi ottaa siis mukaan? Ihan perusjutut on tietenkin märkkäri, pyörä, pyöräilykypärä ja lenkkarit. Mutta nyt pyrin menemään pikkasen syvemmälle varusteiden pakkaamisen kanssa. Listaan tässä artikkelissa mitä itse pakkaan mukaan, ja miksi. Muutama sellainenkin tavara on listalla mitä itse en käytä, mutta tiedän monen käyttävän. Käydään tavarat läpi kisa järjestyksessä ja lopuksi vaihtopaikan tarvikkeet.

Onneksi kaikki lajit ei tapahdu samalla kertaa...

Onneksi kaikki lajit ei tapahdu samalla kertaa…

Uintia varten:

  • Kisa-asu: Tämä kulkee päällä koko kisanajan.
  • Märkäpuku: Periaatteessa märkäpukua käytetään vain silloin kun vesi on liian kylmää. Suomen keleissä tämä on käytännössä pakollinen varuste, viime vuonna tosin Kuopiossa kävi niinkin iloisesti, että vesi lämpeni ja märkäpuvun käyttö kiellettiin. Eli aina alle +14 märkäpuvun käyttö on pakollista. Märkäpukukiellon raja vaihtelee uintimatkasta riippuen mutta yläraja on välillä 22-24.
  • Uimalakki: Käytännössä joka kisassa tällainen jaetaan kisajärjestäjän toimesta, mutta on hyvä ottaa omakin mukaan. Esimerkiksi veden ollessa kylmää on ihan aiheellista vetää kaksikin uimalakkia päähän.
  • Uimalasit: Uimalaseja otan itse aina kahdet mukaan. Olen löytänyt itselleni luottolasit HEAD Tiger mid L, jotka otan mukaan peililinsseillä, sekä kirkailla linsseillä. Olen itse niin huono ennustamaan säätä, että varustaudun aurinkoiseen, sekä pilviseen keliin. Uidessa auringonpaiste tekee suunnistamisesta haastavaa. Uimalaseista vielä sen verran, että talvella kannattaa etsiä sellaiset mitkä itselle sopii päähän ja kesän tullen ostaa parit uudet kesän uinteja varten. Uusien lasien ominaisuudet ovat vaan ylivertaiset koko talven käytettyjä vastaan.
  • Liukaste, jolla saa märkäpuvun nopeammin pois päältä: Itse en kyllä käytä, mutta joillakin on niin tiukat märkäpuvut, että jotta saadaan ne nopeasti pois päältä, jotkut rasvaavat nilkat ja ranteet. Vaseliinin sijaan kannattaa käyttää jotain muuta liukastetta, esim. 2toms, body glide tai baby oil. Vaseliini haurastuttaa neopreeniä varsin tehokkaasti. (Kiitos Lasse Vuori vinkistä!)
  • Korvatulpat: Näitäkään, en itse käytä. Mutta jos tarvitset uidessa korvatulppia, on syytä ne ottaa mukaan.

 

Pyöräilyä varten:

  • Pyörä: Tämä nyt on ilmiselvä asia, mutta pyörän jarrujen tulee toimia. Useimmissa kisoissa on jonkin sortin pyörän ”huoltopiste”, missä voi pumpauttaa renkaat täyteen ja pikaisesti huollattaa jarrutkin.
  • Pyöräilykypärä: Tämä on pakollinen varuste. Ilman sitä ei ole asiaa kisoihin. Kypäriä on todella monenlaista nykyään markkinoilla. Itselläni pyörän valinta on ratkaiseva tekijä siihen mikä kypärä valikoituu päähän.
  • Pyöräilykengät: Useimmilla jotka harrastaa triathlonia tai pyöräilyä on pyörässä lukkopolkimet joita varten tarvitaan pyöräilykengät. Näitäkin on erilaisia eri tarkoituksiin. Maastopyöräilyyn on tarkoitettu kengät joiden pohjassa on voimakasta kuviointia ja maantiepyöräilyyn tarkoitetut ovat taas pohjasta sileitä. Yhteistä näillä kengillä kuitenkin on se, että pohja on todella jäykkä.
  • Aurinko- tai suojalasit: Nämä kannattaa myös katsoa sään mukaan. Lasit on hyvä pitää päässä, sillä näkökenttään voi lentää edelläajavan pyörästä kivi, tai sitten ihan joku pörriäinenkin on todella ikävä silmään osuessa. Helpommin muistuu nuo aurinkolasit mukaan. Tosin on myös kypäriä mihin saa visiirin kiinnitettyä, jolloin ei tarvita laseja.
  • Pyöräilyhanskat: Tuovat huomattavaa mukavuutta pidemmillä matkoilla. Uinni jälkeen kädet saattaa muutenkin olla todella kylmät, niin edes pikkasen edesauttaa sormien lämpenemiseen.
  • Vaatetta: Kisa saattaa alkaa aurinkoisissa merkeissä, mutta jo uinnin jälkeen voi olla Esteri paikalla. Kannattaa pakata mukaan myös kolealle säälle vaatteet. Irtohihat tai tuulitakki, pitkät housut, mitä koet tarvitsevasi jos pitää mennä pyöräilemään vaikka vesisateeseen.
  • Enrgiaa: Pyöräily on pitkä osa-alue jolloin on huolehdittava omasta nesteytyksestä, sekä energian saannista. Toki kisoissa on juomapisteitä myös pyöräilyosuudella, mutta niistä ensimmäinenkin saattaa olla jopa 30 kilometrin matkan päässä.
  • Juomapullot: itsellä on pidemmillä matkoilla jopa kolme juomapulloa mukana, jotta saan varmasti tarpeeksi nestettä.

Juoksua varten:

  • Juoksukengät: Jokainen tietää mitkä kengät sopivat itselle parhaiten. Itse valitsen matkan mukaan lenkkarit. Lyhyemmille matkoille kevyet ja vähällä vaimennuksella. Pidemmille matkoille otan sitten paremmin vaimennetut lenkkarit jalkaan.
  • Talkki: Monet käyttävät talkkia kenkiin, varsinkin silloin kun juoksevat ilman sukkia.
  • Vaatetta: Monet käyttävät aurinkolippaa juostessa, itse taas olen vannoutunut lippalakin käyttäjä. Näen, että on tarkoitus suojata päätä auringonpaisteelta, jottei auringonpistos pääse iskemään jouksuosuudella. Lippalakin etu pelkkään lippaan erittäin kuumissa kisoissa on se, että lakin alle voi tunkea huoltopisteiltä saatavia jääpaloja.
  • Energiaa: Itse otan yleensä vaihdosta energia geelin tai pastilleja mukaani.

Vaihdot:

T1:

  • Pieni pyyhe: Kuivaat jalat siihen, ja on helpompi vetää sukat jalkaan. Itse en lyhyillä matkoilla käytä sukkia, mutta jo perusmatkalla haluan pikkasen panostaa mukavuuteen itse.
  • Kisavyö: Tämä on erinomainen väline. Ennen kisaa tähän vyöhön kiinnitetään numerolappu ja se on paljon helpompi käsitellä kuin kisajärjestäjän tarjoamat kuminauhat. Useimpiin vöihin saa myös kiinnitettyä geelejä.

T2:

  • Suolaista: Viimeistään ennen juoksemaan lähtöä on hyvä nauttia jotain suolaista. Itselläni on suolakapseleita mitä otan pari kappaletta pitkillä matkoilla ennen juoksuosuutta ehkäistäkseni kramppeja. Olen kuullut joidenkin ottavan buranaakin vaihtopaikalla jalkasärkyjen takia.
Yleisesti vaihtopaikan tavaroista:

Vaihtopaikalla voi olla kaikkea mitä voit ehkä tarvita seuraavalla osuudella. Siellä voi olla juurikin vaatteita, energiaa, lääkkeitä, suolaa, jne. Käsittääkseni missään ei ole määritetty vaihtopaikan tavaroiden enimmäismäärää, tietenkään mitään matkalaukkua sinne ei saa roudattua… Usein tosin annetaan jokin kori tai pussi mihin kaiken pitää mahtua.

Muuta tarpeellista

  • Verryttely asu ja lenkkarit: Varsinkin jos lämmitellään juosten, on hyvä olla toiset lenkkarit sitä varten. Kisatossut kuitenkin on viety jo vaihtoalueelle ja osassa kisoissa ei vaihtoalueelle ole mitään asiaa sen jälkeen kun sinne on varusteet viety, paitsi tietysti sitten kun tullaan kisassa vaihtoon.
  • Kassi arvotavaroille: Varsinkin jos olet yksin liikenteessä, etkä voi jättää arvotavaroitasi kaverin hoteisiin, useimmissa (kaikissa, joissa olen käynyt) kisajärjestäjällä on jokin arvotavara-narikka, minne voi jättää tavarat. Helpompi on jos tavarat ovat valmiiksi pienessä kassissa.
  • Kisan jälkeis-kassi: Itsellä kulkee tällä nimellä ”vaimon kassi”. Tämä pussukka on se minkä haluan välittömästi maaliin saavuttuani. Sieltä itsellä löytyy seuraavat asiat:
    • Verkkarit
    • Tossut
    • Pyyhe
    • Shampoo
    • kompressiopaita
    • kompressiohousut
    • alusvaatteet
    • lämpimät sukat
    • Palautusjuoma
    • Jotain syötävää

Tämän kassin kanssa kuljen sitten huoltoalueen läpi ja käyn suihkussa jos mahdollista.

Tässä murto-osa tavaroista!

Tässä murto-osa tavaroista!

Tässä velä checklist:

Uinti:

  • Märkäpuku
  • Uimalasit
  • Uimalakki
  • pyyhe
  • Korvatulpat
  • Vaseliini

Pyöräily:

  • Pyörä
  • Kypärä
  • Aurinkolasit
  • Ajohanskat
  • Pyöräilykengät
  • Juomapullot
  • Pumppu
  • Paikkausvälineet

Juoksu:

  • Lenkkarit
  • Päähine
  • Talkki
  • Sukat
  • Juoksupaita

Yleiset:

  • Kisa-asu
  • Kisavyö
  • Enrgiageelejä
  • Juomapullot
  • Pyyhe vaihtoalueelle
  • Vaatteita kylmälle/sateiselle päivälle
  • Vaatetus ennen kisaa
  • Vaatetus kisan jälkeen
  • Kamera
  • Kassi arvotavaroille
  • Sykemittari

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s