Kymmenen vinkkiä triathlonin uintiosuudelle!

Olen tänä kesänä kisannut tähän mennessä harjoituskisojen lisäksi kaksi olympiamatkaa: Kiskossa ja Vierumäellä. Itselleni uinti on vahva laji mutta myös haavoittuva laji mm. ilmojen, veden lämpötilan ja lähtöjärjestelyjen suhteen. Kesän ensimmäisissä kisoissa itse olen aikaisempina vuosina tehnyt vaatimattomia uinteja, kokenut hyperventilointia ja voimien kulumista kun oma rytmi ei tahdo löytyä. Tänä vuonna vastaavia alkukesän ongelmia ei ole tullut. Tässä vinkkejä siihen, miten oman uinnin saa käyntiin heti startista.

Ole ajoissa lähtöpaikalla!

Ole ajoissa lähtöpaikalla!

  1. Mene ajoissa uintipaikalle

Ajoitus on tärkeää. Kiireellä jää asioita huomaamatta. Lisäksi kiire siirtyy uinnin alkuun ja vähänkin epävarmemmalle uimarille se tarkoittaa hosumista ja oma rytmi menee sekaisin. Ole ajoissa kisapaikalla ja rannalla. Ehdit tarkistaa uintireittiä, kysyä reitistä jos jokin askarruttaa ja miettiä omaa lähtötaktiikkaa sillä rannat ja uintilähdöt ovat kisoissa hyvin erilaisia rannasta ja järvestä riippuen.

  1. Käy tekemässä tutustuminen veteen hyvissä ajoin

Jotta hengitys kulkee alusta alkaen, käy vedessä hyvissä ajoin. Keho tottuu veden lämpöön ja saat tehtyä tärkeitä rytmikkäitä vetoja ennen starttia. Lihakset myös lämpiävät yläkropasta mikä on uinnissa tärkeää.

  1. Tarkista varusteet

Kun menet rantaa kohti, tarkista varusteesi. Uimalakin saa monessa kisassa järjestäjältä, mutta uimalasit ja niiden huolto on tärkeää suunnistettaessa poijuja kohti. Itse käsittelen lasit aina joka uintia ennen spraylla joka estää huurtumisen. Pieni lisähomma ennen uintia, mutta se kannattaa. Olen yhdessä kisassa takunnut uinnin kanssa huurtuneiden lasien vuoksi ja se on turhauttavaa. Hommaa ei voi oikein korjata kesken kisauinnin jos lasit pääsevät huurtumaan.

  1. Valitse lähtöpaikka tarkoin

Itselleni uinnissa onnistuminen on tärkeää jotta saa hyvän kisafiiliksen. Jos lähtö on miesten kanssa samaan aikaan, valitsen aina reunapaikan lähtööni. Tällöin en ole muiden mukiloitavana, näen ensimmäisen poijun suoraan ja saan alkuun rauhallisen rytmityksen omaan tahtiini.

  1. Hae alussa oma rytmi

Lähtöpaikan valinta on itselleni antanut rauhaa siihen, että alun ensimmäiset 200-300 metriä saa kelata omaa lähtövauhtia. Sitä on helppo sitten ylläpitää, mutta jos koko alkumatka on hakemista ja linjojen tarkkailua, rytmin saaminen vie enemmän aikaa ja menetät tärkeitä sekunteja. Uinnissa kuitenkin alkuruuhkan jälkeen uimarit venyvät letkaksi ja uintia on helpompi viedä eteenpäin kun oma paikka on alusta heti löytynyt.

  1. Vältä kosketusta toisiin

Itselleni paniikkia on tuonut se, jos alussa kosketuksia toisiin tulee liikaa ja joka puolelta. Tätä vältän paikan valinnalla ja heti omaan uintirytiin pääsemisellä. Jos uinti on itsellesi tekniikat tai jaksamisen vuoksi epävarmaa, suosittelen, että haet alussa rauhallisen oman rytmin. Poijuilla ei enää haittaa jos käsi osuu vartaloon kun olet jo hyvässä uintirytmissä.

  1. Tarkista suunta aika ajoin

Vältä ottamasta liikaa kierrosmetrejä. tarkista suunta aika ajoin äläkä suoraan luota edellä menijöihin. He voivat viedä sinua harhaan. Itselläni Joroisten pikakisassa 2012 oli kokemus tästä kun melkein lähdin seuraamaan kahta johtoasemassa ollutta uimaria toisen poijun jälkeen mutta tarkastin itse suunnan siinä vaiheessa ja menin kevyesti ohi kaksikosta joka suunnisti itselleen ylimääräisiä metrejä.

  1. Pidä hengitys tasaisena

Kun saat hengityksen kulkemaan, pidä rytmi tasaisena ja muista liuuttaa vetoa pitkään – se auttaa jaksamaan sitten muissa lajeissa. Itse en juuri käytä jalkoja vaan teen työt ylävartalolla. Ajattelen jalkoja enemmänkin kellukkeina jotka pitävät kehoa pinnalla ja tekevät välillä rytmitystä. Sain hyviä vinkkejä talvella uimahallissa käsivedosta: sen voi pitää leveänä ja kuvitella, että käsi menee postilaatikosta sisään kun se kohtaa veden pinnan. Rystyset voivat osoittaa edellä menevää uimaria kohti niin silloin linja on aika optimaalinen. Kokeile, miten se sopii sinulle.

  1. Korjaa varusteita jos on tarvetta

Itselläni kisassa on lasit huurtuneet, korvaan mennyt vettä ja se on aiheuttanut tasapainoaistiin jotakin häikkää. Kannattaa pysähtyä pieneksi hetkeksi ja korjata tilannetta sillä jos huurtuminen jatkuu, voit menettää minuutteja lisämetrejä kerryttämällä. Korvankin tyhjentäminen kannattaa ja samalla voi lakkia korjata alemmas ja jatkaa siitä.

  1. Riisu rannalla märkäpukua heti pois

Varsinkin jos on kuuma päivä, märkäpuku kannattaa heti ottaa pois niin pitkälle kuin mahdollista. Sen kanssa juokseminen on raskasta ja se hauduttaa turhaan. Pro-kisaajat näyttäisivät jättävän puvun ainakin kuumalla kelillä heti rannalla pois kokonaan ja juoksevat vasta sitten vaihtoon hyvällä vauhdilla.

Toivottavasti vinkeistä on apua kesän uintistartteihin ja tsemppiä ihan jokaiselle omiin koitoksiisi!

Tarkista suunta tasaisin väliajoin!

Tarkista suunta tasaisin väliajoin!

teksti: Katri Tanni

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s